Hier vindt u alle informatie die u als huurder nodig heeft. Over het aanvragen van reparaties of van veranderingen in uw woning. Maar ook over de huurbetaling, huur opzeggen en het zoeken naar een andere woning.
U kunt daarvoor 24 uur per dag telefonisch contact opnemen met Destion via 088 199 00 00. Onze medewerker bespreekt met u in hoeverre er echt sprake is van spoed. Dringende reparaties worden dezelfde dag nog hersteld.
Aan het uitvoeren van spoedreparaties zijn meestal geen kosten verbonden. De meeste reparaties voeren de vaklieden van Destion zelf uit. In een enkel geval huurt Destion een gespecialiseerd bedrijf in. Als de spoedreparatie uitgevoerd moet worden voor iets waarvoor u zelf verantwoordelijk bent, dan krijgt u wel te maken met kosten. Hieronder ziet u welke dat zijn.
Omschrijving | Bedrag |
---|---|
U heeft zich buitengesloten (bij normale sloten) | € 25 |
Cv-installatie, water bijvullen | € 20 |
Elektrastoring, door eigen apparatuur veroorzaakt | € 25 |
Back-upbatterij vervangen in de rookmelder | € 20 |
Vervangen hoofdzekering, inclusief de kosten voor opnieuw verzegelen | € 50 |
Riolering ontstoppen als gevolg van bewonersgedrag * | € 50 |
*Bij grove nalatigheid van de huurder worden de daadwerkelijke kosten in rekening gebracht.
U kunt uw reparatieverzoek doorgeven via MijnDestion, het formulier reparatieverzoek of via 088 199 00 00.
Nadat u uw reparatieverzoek ingediend heeft, nemen we binnen drie werkdagen contact met u op. Als daarna duidelijk is wat precies moet gebeuren, maken we met u een afspraak over wanneer de reparatie uitgevoerd wordt, wie dit doet en hoeveel tijd dat vraagt.
U bent als huurder zelf verantwoordelijk voor het klein en dagelijks onderhoud van de woning en de tuin. Bijvoorbeeld het binnenschilderwerk, het onderhoud van scharnieren en sloten en het onderhoud van uw tuin.
Destion is als verhuurder verantwoordelijk voor het groot onderhoud van uw woning. Hieronder vallen onder meer het buitenschilderwerk, het vervangen of repareren van dakgoten en regenpijpen.
Op de website van de overheid vindt u volledige informatie over het onderhoud van uw huurwoning en wie waarvoor verantwoordelijk is.
Als extra service voor u verricht Destion ook werkzaamheden waarvoor u volgens het huurrecht zelf verantwoordelijk bent.
Via de link ziet u op alfabetische volgorde in de tabel Onderhoudservice wat Destion voor u verzorgt, waar u zelf voor moet zorgen en wat u door ons tegen betaling kunt laten doen.
Hieronder ziet u welke werkzaamheden Destion op uw verzoek kan uitvoeren en welke kosten daarbij horen.
Voorafgaand aan de reparatie moet de betaling worden voldaan. De medewerker neemt daarvoor een pinapparaat mee.
Sanitair en badkamer | Bedrag |
---|---|
Thermostaatkraan douche vervangen (op verzoek huurder) | € 140 |
Doucheslang met douchekop en slang vervangen | € 65 |
Toiletbril leveren | € 30 |
Toiletpot vervangen | € 115 |
Verhoogde toiletpot aanbrengen | € 205 |
Wastafel vervangen | € 90 |
Eénhendelmengkraan wastafel aanbrengen | € 85 |
Deuren en ramen | Bedrag |
---|---|
Normale cilinder deurslot vervangen, per cilinder | € 25 |
Sleutel bijbestellen sleutelsysteem | € 20 |
Stompe binnendeur inclusief plaatsen | € 185 |
Opdek binnendeur inclusief plaatsen | € 125 |
Verwarming | Bedrag |
---|---|
Vervangen thermostaat cv door klokthermostaat (defect) | € 75 |
Vervangen thermostaat cv door klokthermostaat (verzoek huurder) | € 175 |
Diversen | Bedrag |
---|---|
Dakgoot schoonmaken | € 40 |
De volgende zaken vallen niet onder de onderhoudservice van Destion:
Ja, Destion biedt u graag de mogelijkheid om van uw woning uw eigen plek te maken. Het is wel aan regels gebonden. Het is in ieder geval verplicht om de voorgenomen wijziging aan de woning voor te leggen bij Destion. Ook is het voor u belangrijk om te weten, wat er met de veranderingen moet gebeuren als u de woning verlaat. Overleg daarom altijd, vóór u zelf iets binnen of buiten uw woning aanpast, eerst met onze opzichter. U hoort dan of de verandering bij verhuizing mag blijven zitten. U krijgt advies op bouwkundig en/of installatietechnisch gebied. En u krijgt informatie over de eventueel benodigde vergunningen. Let wel, Destion adviseert u, maar aanvaardt geen aansprakelijkheid als een vergunning ontbreekt of onvolledig is.
Er zijn verschillende regels voor grote en kleine aanpassingen en voor veranderingen die u binnen of buiten de woning uitvoert. Staat uw situatie er niet bij, overleg dan met onze opzichter over de verandering die u wilt aanbrengen.
Veranderingen buitenzijde en in de tuin van de woning
Voor veranderingen aan de buitenzijde en in de tuin van de woning heeft u altijd schriftelijke toestemming van Destion nodig. Bij veranderingen aan de buitenzijde en in de tuin van de woning gaat het om:
Bij veranderingen aan de buitenzijde van uw woning of in de tuin, heeft u mogelijk een vergunning nodig van de gemeente of moet u het bij de gemeente melden. De regels kunnen per gemeente verschillen. Neem voor de zekerheid contact op met uw gemeente.
Grote veranderingen binnenzijde woning
Bij grote veranderingen aan de binnenzijde van de woning heeft u altijd schriftelijke toestemming van Destion nodig. Hierbij enkele voorbeelden:
Kleine veranderingen
Voor kleine veranderingen heeft u geen toestemming van Destion nodig. Het zijn zaken die u bij vertrek uit de woning weer meeneemt, verwijdert of ter overname aan de nieuwe huurder kunt aanbieden. Een paar voorbeelden zijn:
De veranderingen die u zelf aanbrengt mogen de constructie en installaties van de woning niet aantasten. Uzelf, uw medebewoners en toekomstige bewoners mogen niet de dupe worden van een slecht uitgevoerde klus of kwalitatief mindere materialen.
Voorbeelden van veranderingen die Destion niet accepteert zijn:
Bij veranderingen houdt u rekening met de volgende voorwaarden, zodat het aan onze eisen voldoet:
Voorbeeld: wanneer we niet bij de kozijnen kunnen om te schilderen omdat u een overkapping heeft geplaatst dan vragen we u ervoor te zorgen dat we er wel bij kunnen. Als Destion dit doet dan brengen we de te maken kosten bij u in rekening.
In de kluswijzers hieronder vindt u de richtlijnen.
Kluswijzers | |
---|---|
Kluswijzer badkamer en toilet | Lees meer >> |
Kluswijzer binnendeuren | Lees meer >> |
Kluswijzer bouwwerken | Lees meer >> |
Kluswijzer dakraam en dakkapel | Lees meer >> |
Kluswijzer elektra | Lees meer >> |
Kluswijzer erfscheidingen | Lees meer >> |
Kluswijzer hang- en sluitwerk | Lees meer >> |
Kluswijzer isolatie | Lees meer >> |
Kluswijzer keuken | Lees meer >> |
Kluswijzer schotel | Lees meer >> |
Kluswijzer vloeren | Lees meer >> |
Kluswijzer wandafwerking | Lees meer >> |
Kluswijzer wanden | Lees meer >> |
Kluswijzer zoldertrap | Lees meer >> |
Kluswijzer zonnepanelen en zonneboilers | Lees meer >> |
Kluswijzer zonwering en rolluiken | Lees meer >> |
Een verandering kunt u aanvragen via MijnDestion of het aanvraagformulier aan de rechterzijde van deze webpagina. ZAV staat voor Zelf Aangebrachte Veranderingen. Nadat u uw ZAV-aanvraag met eventuele bijlagen ingediend heeft, beoordeelt onze opzichter deze op bouwtechnische aspecten en de verhuurbaarheid van de woning. Het is ook mogelijk dat hij bij u komt kijken. U krijgt binnen twee weken schriftelijk bericht van ons. Als de verandering akkoord is kunt u starten. Is de verandering gereed dan meldt u dit bij Destion. Onze opzichter maakt dan een afspraak om de uitvoering te controleren.
Heeft u veranderingen aangebracht en zijn deze onroerend? Dan mag u die bij verhuizing laten zitten wanneer de verandering aan de volgende voorwaarden voldoet:
U mag de verandering ook meenemen als dat mogelijk is. Wel verwachten wij dan dat u de situatie in goede staat terugbrengt. Doet u dit niet, dan doet Destion het en zijn de kosten voor u. Onroerende veranderingen kunt u nooit aan een nieuwe huurder overdragen. Deze horen namelijk bij de woning omdat ze onroerend zijn. Bij verhuizing wordt Destion eigenaar van deze veranderingen.
Gaat u verhuizen en uw roerende of onroerende verandering voldoet niet aan de voorwaarden? Dan is er geen sprake van verbetering van de woning. In dat geval heeft u twee mogelijkheden:
Ja, u kunt een vergoeding krijgen bij het verlaten van de woning voor de door u aangebrachte verandering als:
Als u aan deze punten voldoet, komt u in aanmerking voor de vergoedingen in de Tabel vergoedingen ZAV. U vindt deze hiernaast onder het kopje downloads.
U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan de door u zelf aangebrachte veranderingen. Destion onderhoudt en betaalt alleen veranderingen die door ons zijn overgenomen. Bij slijtage of te hoge onderhoudskosten vervangen we de verandering voor een product op standaardniveau.
Een goed onderhouden tuin houdt het volgende in:
Ja, het onderhoud van de tuin is formeel gegeregeld in de wet.
Op grond daarvan worden de volgende zaken door Destion niet geaccepteerd in de tuinen:
Op het moment dat we zien dat een tuin niet goed wordt onderhouden dan attenderen we u daarop zetten de volgende stappen:
Dit traject kost veel tijd en geld en dit willen we graag voorkomen. Werkt de huurder daar niet aan mee, dan brengen we deze kosten in rekening.
Iemand is automatisch medehuurder door huwelijk of geregistreerd partnerschap. Of wanneer er sprake is van een duurzame gezamenlijke huishouding van minimaal twee jaar.
Een medehuurder is iemand die met een huurder in één woning woont en daarmee een gemeenschappelijke huishouding voert en door ons als medehuurder is erkend. De medehuurder heeft dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder en geniet ook huurbescherming. Maar is ook aansprakelijk voor de verplichtingen zoals bijvoorbeeld de huurbetaling.
Samenwonende stellen hebben dezelfde rechten als echtgenoten wanneer de medebewoner minstens twee jaar het hoofdverblijf in de woning heeft en een duurzame gemeenschappelijke huishouding met de hoofdhuurder. Inwonende kinderen van 35 jaar of ouder die onafgebroken bij de huurder hebben gewoond, komen ook in aanmerking voor medehuurderschap.
Wanneer u erover denkt om iemand in laten wonen dan heeft u onze toestemming nodig. Wanneer u verdere informatie wenst over inwoning of medehuurderschap kunt u contact opnemen met onze relatiemedewerker via e-mail post@destion.nl of 088 199 00 00 en toets 3. De relatiemedewerker kan u volledig informeren over de mogelijkheden. Aanvragen van medehuur doet u via het formulier Medehuur.
De makkelijkste manier om de huur te betalen is via automatische incasso. U machtigt Destion om maandelijks het huurbedrag van uw bankrekening af te schrijven op een vaste dag in de maand. Op de machtiging of in MijnDestion geeft u aan of u op de 1e, 5e of de 10e van de maand wilt betalen. Bijvoorbeeld: U betaalt 5 september de huur van september. U kunt op ieder moment een machtiging stopzetten. Als er een aanpassing van het huurbedrag is, zoals met de jaarlijkse huurverhoging, hoeft u zelf niets te doen.
Klik hier voor het schema huurbetaling juli 2019 tot en met juni 2020 >>
Klik hier voor het schema huurbetaling juli 2020 tot en met juni 2021 >>
Kiest u niet voor automatische incasso? Dan ontvangt u maandelijks een factuur. U geeft zelf uw bank opdracht voor de huurbetaling. Houd er rekening mee dat het bedrag uiterlijk de 10e van de maand op onze rekening moet staan.
U maakt het huurbedrag voor de 10e van de maand over op IBAN NL28 INGB 0681 4448 86. Vermeld daarbij het kenmerk van het factuurbedrag en over welke maand deze betaling gaat.
Let op! Kiest u deze wijze van betalen, houdt dan rekening met de jaarlijkse huurverhoging op juli. Anders ontstaat er een betalingsachterstand.
Het is mogelijk om op afspraak via de pinautomaat op het kantoor van Destion uw huur te betalen. Contante betalingen nemen we niet aan.
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Of u huurtoeslag ontvangt en hoeveel hangt af van de hoogte van de huurprijs van de woning, uw inkomen, vermogen en of u wel of geen toeslagpartner heeft. Lees meer hierover op de website van de Belastingdienst. U vindt daar ook rekenhulpen waarmee u zelf kunt uitrekenen of u voor huurtoeslag in aanmerking komt.
U vraagt huurtoeslag aan via de website Mijn toeslagen van de Belastingdienst en logt daar in met uw DigiD. De Belastingdienst zal u vragen naar uw Burgerservicenummer, zorgt u dat u deze bij de hand heeft. U kunt ook een aanvraagformulier opvragen bij de Belastingdienst via 0800-0543.
Zodra u merkt dat het moeilijk wordt om de huur op tijd te betalen, neemt u direct contact op met een van de relatiemedewerkers Wonen van Destion om de mogelijkheden te bespreken via post@destion.nl of 088 199 00 00, toets 3. Hoe langer u wacht, hoe minder mogelijkheden er zijn om u te helpen. Destion heeft haar beleid sinds september 2017 aangescherpt. Na één aanmaning start het traject richting deurwaarder. Zodra er een deurwaarder aan te pas komt dan worden de kosten veel hoger omdat u de kosten van de deurwaarder en de gerechtelijke procedures zelf moet betalen.
Ja, het is mogelijk om met ons een betalingsregeling te treffen. De voorwaarde is dat de maximale looptijd van een regeling zes maanden is. Na de betalingsregeling moet er minimaal drie maanden correct worden betaald voordat er weer een regeling kan worden afgesproken. Betalingsregelingen kunt u direct telefonisch afspreken met de afdeling financiën 088 199 00 00 (toets 2) of onze relatiemedewerkers Wonen 088 199 00 00(toets 3) of via post@destion.nl
In eerste instantie kan een thuisadministratie u helpen om overzicht in uw financiën te krijgen. In de gemeente Gennep kan de Papieren Brigade u helpen overzicht te krijgen in uw financiën. In de gemeente Bergen is dit de Thuisadministratie van Humanitas.
Schuldhulpverlener
Bij grote betalingsproblemen kan een schuldhulpverlener van de gemeente u ook helpen om uw financiën weer op orde te krijgen. Een schuldhulpverlener kan voor u uw inkomsten en uitgaven in kaart brengen en geeft tips om betaalachterstanden in de toekomst te voorkomen.
Ook op de site van het Nibud staat meer informatie over schuldhulpverlening. Het Nibud is een onafhankelijke stichting die informeert en adviseert over de financiën van huishoudens.
Advies
Onze relatiemedewerkers Wonen bij Destion adviseren u graag over de mogelijkheden. Neem gerust contact met ze op via post@destion.nl of 088 199 00 00, toets 3.
Als u niet betaalt zetten we de volgende stappen:
Destion heeft sinds 1 september 2017 het voortraject naar de Deurwaarder ingekort én ingezet op een persoonlijk contact eerder in het proces, middels een huisbezoek. De reden hiervoor is dat de huurschuld voor de huurder niet onnodig hoog oploopt. Het niet betalen van de huur heeft namelijk erg vervelende gevolgen. De procedure die we dan in gang zetten kost u niet alleen veel extra geld, maar het kan zelfs leiden tot het ontruimen van de woning. Zorg dus dat het niet zover komt.
U komt niet zomaar bij de deurwaarder terecht. Wanneer u echter niet met Destion overlegt en u heeft niet betaald of u reageert niet op onze brieven en telefonisch contact, dan geven we de opdracht aan de deurwaarder om de betaling te innen. Destion werkt samen met Hafkamp Deurwaarders. Alle communicatie en betalingen met u vinden dan plaats via de deurwaarder. Deze procedure verloopt als volgt:
1. In sommige gevallen kan een ontruiming voorkomen worden door betaling van de verschuldigde bedragen of een betalingsregeling af te spreken. Neem hiervoor contact op met de deurwaarder.
2. Kunt u niet betalen, dan kunt u het beste zelf de woning ontruimen. Dit om extra ontruimingskosten te voorkomen. Het is noodzakelijk dat Destion dan minimaal 24 uur voor de geplande ontruiming de sleutels van u heeft gekregen en dat de woning leeg is.
3. Doet u helemaal niets, dan laat Destion de woning ontruimen. De deurwaarder maakt dan de woning geheel leeg. De ontruimingskosten zijn voor u. Er worden foto’s gemaakt van uw bezittingen en een inventarislijst. Daarna worden de spullen uit de woning verwijderd. Dit geldt ook voor eventuele persoonlijke spullen zoals fotoalbums, bankafschriften, post en dergelijke. Alleen als er financieel waardevolle zaken aanwezig zijn in de woning dan kan besloten worden deze spullen op te slaan. Deze opslag duurt maximaal drie maanden. Tijdens de opslagperiode kunt u tegen opslag- en ontruimingskosten over de spullen beschikken. Ontvangen we niets en neemt u geen contact met ons op dan vernietigen wij de spullen na drie maanden.
De huur kunt u opzeggen door een e-mail te sturen naar post@destion.nl met de volgende gegevens:
Na ontvangst van uw gegevens, ontvangt u binnen drie werkdagen de bevestiging met de volgende informatie:
Zodra u weet dat u gaat verhuizen kunt u de huur opzeggen. U kunt elke dag van de maand de huurovereenkomst opzeggen. Er geldt minimaal één maand opzegtermijn, ook als u een andere woning van Destion gaat huren. Door tijdig de huur op te zeggen heeft u meer tijd om de zaken te regelen die bij het vertrek uit een huurwoning horen. De huurovereenkomst loopt op z’n vroegst af één maand na de dag waarop Destion uw huuropzegging heeft ontvangen of zoveel later als u aangeeft. Wanneer de einddatum in een weekend valt of op een officiële feestdag dan eindigt de huur op de eerstvolgende werkdag.
Nee, dat kan niet. Als u de huur heeft opgezegd, kunt u de opzegging niet meer terug draaien.
U moet de woning schoon en in nette staat opleveren. Om in te schatten wat u moet doen om de woning goed op te leveren, leest u de Brochure Huur opgezegd door. Hiermee krijgt u een goed beeld van hoe u de woning achter mag laten.
Als u de huur heeft opgezegd maakt de mutatiemedewerker een afspraak om bij u langs te komen. Samen met u maakt ze een ronde door de woning en de tuin. Zij weet precies hoe de woning opgeleverd moet worden en bespreekt deze punten met u.
Bijzondere aandacht gaat uit naar de veranderingen in uw woning en zaken die ter overname kunnen worden aangeboden aan een nieuwe huurder.
Veranderingen die u zelf heeft aangebracht en door Destion zijn geaccepteerd, hoeft u niet weg te halen.
Als de veranderingen niet eerder door Destion beoordeeld zijn, dan beoordeelt de mutatiemedewerker of deze wel of niet alsnog door Destion overgenomen zullen worden.
De afspraken die tijdens deze voorcontrole gemaakt zijn en de overnames, worden vastgelegd op het voorcontroleformulier. Na ondertekening van het formulier krijgt u een kopie toegestuurd. De nieuwe huurder krijgt deze informatie ook zodat hij weet wat afgesproken is en wat hij nog kan verwachten.
Mits het in goede staat is, kunt u de volgende zaken ter overname aanbieden aan een volgende huurder:
De eerste kandidaat die in aanmerking komt voor uw huurwoning maakt een afspraak met u om de woning te bekijken. U kunt tijdens deze bezichtiging al aangeven wat u ter overname aanbiedt. Zodra duidelijk is dat deze kandidaat ook daadwerkelijk de nieuwe huurder wordt, kunt u pas definitieve afspraken met hem maken over zaken die u wilt overdragen. Als er nog geen nieuwe huurder bekend is als u vertrekt, dan krijgt u de mogelijkheid om eventuele overnames in de woning achter te laten. Het gevolg is wel dat u misschien later deze zaken toch nog moet verwijderen. Voor de tijd die u daarvoor nodig heeft, bent u huur verschuldigd. U krijgt maximaal 1 week de tijd hiervoor.
De overnames en de bijbehorende vergoeding is een afspraak tussen u en de nieuwe huurder. Destion adviseert, informeert en bekijkt of het volgens de spelregels verloopt. Afspraken legt u onderling vast op het overnameformulier.
Op de einddatum van de huurovereenkomst wordt de eindcontrole uitgevoerd. De mutatiemedewerker controleert daarbij of u alle afspraken die op het voorcontroleformulier zijn vastgelegd en de checklist, bent nagekomen. Bent u alle afspraken keurig nagekomen, dan leggen we dit vast op het eindcontroleformulier en draagt u de woning over aan ons. Zijn de gemaakte afspraken niet nagekomen? Dan noteren we dit ook op het eindcontroleformulier. U krijgt dan de gelegenheid de herstellingen alsnog uit te (laten) voeren. Destion maakt dan een nieuwe afspraak voor de definitieve eindcontrole met sleutelinname. Deze is maximaal zeven dagen na de datum van de eerste eindcontrole. U bent huur verschuldigd voor de extra dagen dat u de sleutel in uw bezit heeft. Blijkt dat u de afspraken dan nog niet bent nagekomen, dan neemt de mutatiemedewerker de sleutels in en laat Destion de woning op uw kosten in orde maken.
De overdracht van de woning gebeurt meteen aansluitend aan de eindcontrole, in de woning zelf. De nieuwe huurder is daarbij aanwezig om de overnames nog even door te nemen. Zaken die bij de overdracht nog verder aan bod komen zijn:
Wij adviseren u een exemplaar van het overnameformulier aan de mutatiemedewerkster te overhandigen. Verder worden de meterstanden van gas, water en elektra opgenomen en ingevuld op het eindcontroleformulier. U bent zelf verantwoordelijk voor het afmelden bij de energie- en waterleveranciers. Om complicaties met betalingen te voorkomen kunt u het beste binnen minimaal 2 weken voor de overdracht u afmelden bij de energieleveranciers. Een paar dagen na de eindcontrole geeft u de standen door.
Als u akkoord gaat met alles wat op het eindcontroleformulier staat, dan ondertekent u het formulier en. kan de woning overgedragen worden. Het formulier wordt met de post naar u gestuurd. U levert uw sleutels in bij de mutatiemedewerker van Destion, en de nieuwe huurder krijgt nieuwe sleutels.
Nog een tip: regel tijdig uw adreswijziging. U kunt hiervoor gebruik maken van de verhuisservice van PostNL. Zo zorgt u ervoor dat uw post na de verhuizing ook bij u terecht komt.
U ontvangt altijd een eindafrekening. De volgende zaken kunnen terugkomen op deze eindafrekening:
Binnen vier weken na het inleveren van de sleutel handelen wij alles af.
Nee, u krijgt geen voorrang bij een andere woning. Wilt u voor een andere woning van Destion in aanmerking komen, dan moet u zich opnieuw inschrijven. Voor u gelden dezelfde regels als voor andere woningzoekenden die zich voor een woning van Destion inschrijven. Zie daarvoor 'Ik zoek een woning'.
Ja, als u ouder bent dan 65 jaar en al geruime tijd een woning huurt bij Destion, dan krijgt u voorrang bij de nieuwbouw van seniorenwoningen in uw eigen dorp. Schrijf u in als woningzoekende voordat de nieuwbouw in het aanbod komt. Op het moment dat wij adverteren met de woningen reageert u via MijnDestion. We wijzen de woning toe op basis van huurderschap. Uw achterblijvende woning komt dan vrij voor een woningzoekende. Deze voorrangsregel is bedoeld om tegemoet te komen aan de verhuisbehoefte van trouwe huurders. Ook bevordert dit de doorstroming op de woningmarkt.