Huurverhoging

Huurverhoging gaat door per 1 juli 2025

Minister Keijzer van Volkshuisvesting heeft besloten om het plan voor het bevriezen van de huur in 2025 en 2026 niet door te laten gaan. Dit betekent dat de brief die onze huurders vóór 1 mei van Destion hebben ontvangen, nog steeds geldig is. Hierin staat hoeveel de huur omhooggaat. De huurverhoging gaat dus gewoon door per 1 juli 2025.

We begrijpen dat dit voor sommige huurders tegenvalt. Misschien had u gehoopt op wat extra financiële ruimte. Toch is de huurverhoging nodig. Zo kunnen wij blijven investeren in goede, fijne en betaalbare woningen. Ook kunnen we nieuwe woningen bouwen en bestaande woningen energiezuiniger maken. Wilt u hier meer over weten? Ga dan naar onze website onder Ik ben huurder – Huurverhoging.

Past Destion inkomensafhankelijke huurverhoging toe?

Ja, bij 150 adressen passen wij inkomensafhankelijke huurverhoging toe. Deze huurders hebben een aparte brief met uitleg en de huurkrant met meer informatie ontvangen.

Wanneer kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging?

Dat kan in sommige gevallen. Lees op de achterzijde van de huurkrant hoe dat werkt. De huurkant heeft u ontvangen samen met onze brief over de huurverhoging. Let op: u moet uiterlijk vóór 1 juli 2025 bezwaar maken. Ook vindt u meer informatie op de site van de Huurcommissie.

Waarom wordt de huur verhoogd?

Wij gebruiken de huurinkomsten om woningen te onderhouden, nieuwe huizen te bouwen en woningen energiezuiniger te maken, zodat u minder energielasten heeft. Alles wordt duurder, en daarom moeten wij een deel van die kosten doorberekenen. Zo kunnen we zorgen dat bewoners, nu en in de toekomst, betaalbaar en goed kunnen wonen.

Wat betekent de huurverhoging voor mij?

De overheid bepaalt hoeveel de huur maximaal mag stijgen:


• Sociale huurwoningen: maximaal 5,0%
• Midden huurwoningen: maximaal 7,7%
• Vrije sector: maximaal 4,1%


In de brief die u voor 1 mei ontvangt, staat precies hoeveel uw huur stijgt.

Moet ik iets aanpassen bij de bank?

Destion heeft een nieuw bankrekeningnummer: NL34BNGH0285190121
Let op:
• Betaalt u via automatische incasso? Dan hoeft u niets te doen.
• Maakt u zelf het huurbedrag over? Gebruik dan vanaf nu het nieuwe rekeningnummer.
• Wilt u overstappen naar automatische incasso? Stuur ons dan een e-mail: financieel@destion.nl

Verandert mijn huurtoeslag automatisch mee?

Ja. Wij geven de nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst. U hoeft zelf niets te doen.

Kan ik huurtoeslag krijgen?

De overheid heeft de inkomensgrens voor huurtoeslag is verruimd, dus meer mensen hebben er recht op. In de huurkrant leest u meer over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Of maak een proefberekening op belastingdienst.nl/toeslagen om te kijken of u recht heeft op huurtoeslag en op welk bedrag. Let op: u moet huurtoeslag wel zelf aanvragen.

Wat als ik de huur niet meer kan betalen?

Neem direct contact met ons op via 088 199 00 00, kies 3 of via financieel@destion.nl Wij kijken samen met u naar een oplossing. Wij begrijpen dat dit lastig kan zijn, maar samen kunnen we voorkomen dat u een huurachterstand krijgt. Hoe langer u wacht, hoe minder mogelijkheden er zijn om u te helpen.

Huurbevriezing; waarom dat geen goed idee is.

Op 3 juni werd duidelijk dat de huurbevriezing niet doorgaat. Aedes, vereniging van woningcorporaties, heeft samengevat welke consequenties het wel doorgaan van de huurbevriezing voor huurders en corporaties had. In deze factsheet vindt u meer informatie.